Review 2009 - Volume 48

Frederik Naert

EDITORIAAL

Dit nummer van dit Tijdschrift bestrijkt een waaier van onderwerpen waarvan we hopen dat ze onze lezers zullen interesseren.

Het begint met anti-terrorisme ter zee, meer bepaald de interdictie van schepen die terroristen vervoeren. Dit wordt gevolgd door de internationaalrechtelijke aspecten van het veiligheids- en defensiebeleid van de Europese Unie, in het bijzonder het recht der gewapende conflicten en mensenrechten. Met de Belgische bezetting van het Rijnland in 1918-1922 biedt dit nummer ook een historisch perspectief.

Onder ‘rechtspraak en recente ontwikkelingen’ bevat dit nummer nog een bijdrage over terrorisme, namelijk de positie van de administratie Obama over detentie in Guantanamo na verschillende arresten van de Supreme Court. Juridische aspecten van de strijd tegen het terrorisme zullen duidelijk nog enige tijd in dit Tijdschrift worden bestudeerd. Voorts hebben we een verslag van de juridische conferentie van de NAVO van 2009 en we hopen dat deze verslagen een traditie zullen worden.

Hoewel de handelingen van het XVIIIde congres van de International Society for Military Law and the Law of War over de praktijk en het gewoonterecht in het kader van militaire operaties, met inbegrip van vredesoperaties (Tunis, mei 2009) zullen verschijnen in volume XVIII van de Recueils de la Société internationale de Droit militaire et de Droit de la Guerre, zijn het programma, de questionnaire, de aanbevelingen en de bekendmaking van de winnaar van de Ciardiprijs - Dr. Carsten Stahn, voor zijn boek The Law and Practice of International Territorial Administration. Versailles to Iraq and Beyond - ook in dit nummer van dit Tijdschrift opgenomen.

Tot slot volgt er, zoals gebruikelijk, een reeks boekbesprekingen en advertenties van nieuwe publicaties.